woensdag 11 november 2009

Terreurverdachte













‘In Almelo gebeurt altijd wat’, volgens Herman Finkers, ‘de ene keer staat het stoplicht op rood, de andere keer op groen’. In ons dorp hebben we zelfs geen stoplicht.
Gisteravond las ik op Teletekst: ‘Terreurverdachte gepakt in Dronten’, ik was verrast, verheugd en verontrust tegelijkertijd.

Sinds eind november 2008 woonde deze 43-jarige Somaliër in ons dorp, weliswaar in het asielzoekerscentrum, maar toch een dorpsgenoot. Gezocht door de Verenigde Staten en verdacht van betrokkenheid bij de ondersteuning van de internationale jihad. Met zijn hulp zou er een aanslag in Somalië gepleegd zijn.

‘Mogen alle asielzoekers loslopen in het dorp?’, vroeg ik Annemiek. Volgens haar wel. O jee, zaterdag zat ik in de koffiehoek van de HEMA tegenover een Arabisch uitziende man, wellicht met een bomvest aan. Misschien ronselde de Somaliër in het opvangcentrum een handjevol Arabieren en beraamde hij een aanslag op de Meerpaal, het cultureel hart van ons dorp. Miste ik een bermbom aan de Dronterringweg op het nippertje?

In Dronten gebeurt nooit wat en plotseling zijn we wereldnieuws. We staan op de voorpagina van de Volkskrant en worden genoemd op radio en tv. Waarschijnlijk weten Obama en Clinton nu van ons dorp. Vanochtend voel ik me ’in the centre of the universe’, maar misschien zijn we met een stoplicht beter af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten